søndag 22. november 2009

Julebakst

På fredag var min søster på middag hos oss. det var koselig:) her er noen bilder av et enkelt pyntet bord. Jeg holder på å brodere H (for etternavnet vårt) på servietter, og måtte selvfølgelig ta disse i bruk:) Bildet er som vanlig dårlig, men klikker du på bildet trur jeg det blir lettere å se.



I helgen har Jonas vært med svigers på hytta, noe han syns er veldig stas. Da jeg om morgenen spurten han om han ville dra sammen med "mor" og "far" på hytta, tok han meg med en gang med til døren og var klar til avgang=)

Mens Tom André har lest til eksamen har jeg og Mari vært en tur i byen og ordnet noen julegaver. Ellers har jeg hatt en skikkelig bakehelg. Det beste med liste over ting som skal gjøres er å få krysse av etterhvert som ting blir gjort. I helgen har det blitt flere slike kryss både på julegavelisten og bakelisten:)

Jeg har bakt:
- 40 boller
- 24 horn med makronfyll
- ca. 80 rundstykker
- 2 oste-is-kaker
- 1 "carina kake" (som vi kaller den, den heter egentlig Min favoritt)
- 1 skusessterte

I mangel på kakefat blir kakene fryst i lokket på kaketinene. Håper jeg får noen kakefat i julegave, jeg trenger det sårt:)

Til slutt må jeg bare vise det nydelige barnebestikket i sølv som Mari fikk i dåpsgave (31.mai) av mine foreldre. Motivet er fra eventyret om pannekaken som ruller av sted. Mari ble døpt på samme dag som mamma ble for 50 år siden, og bestikket var den gang dåpsgave til henne.
Mamma leverte bestikket inn til forsølving og gravering. I graveringen skulle det stå mammas og Mari's navn samt dåpsdag og år på dem begge. Gullsmeden klarte imidlertid å gravere mammas navn feil:( Først nå 6 mnd senere hav vi fått bestikket fra gullsmeden.
Kan ikke skjønne hva de har somlet med og har til tider vært nervøs for at det skulle bli borte. Nå er jeg bare kjempeglade glade for endelig å ha fått bestikket:)



5 kommentarer:

  1. Så fint du hadde pyntet bordet og så moro med servietter med monogram på.
    Jeg ønsker meg også symaskin som kan brodere.

    Så flink du har vært i helga, deilig å komme igang og få krysset av på lista:-)

    Nydelig sølvbestikk!

    Jeg har tatt fram malingspannet og skal male en seng og et skap til Maria.

    Lykke til videre med juleforberedelsene.-)

    Klem

    SvarSlett
  2. Takk for middagen, den var kjempe god.
    Skal si du har fått gjort mte i helgen, godt noen er flink!!
    Ha en fin dag, klem søss:)

    SvarSlett
  3. Såå koselig:)Namnam:)
    Nattaklem frå Astrid:)

    SvarSlett
  4. så fint bord du har dekket, blir nok mange som beundrer dine fine monogram, helt lekkert.
    ser du er i fra narvik kanten, min mor er der ifra og var der mye i min barndom(orensvika)vet ikke om det er rett skrevet, det jeg husket best fra den tiden var de varme og herlige fiskekakene du fikk kjöpt på fisketorget mitt i byen.
    ha en underbar og fin onsdag.
    klem bella

    SvarSlett
  5. Hei:)Å takk for kos kommentar:)
    Eg har hatt treet i ein litt stor vase ned i krukka:)
    Klem frå Astrid:)

    SvarSlett