mandag 2. november 2009

Maling og peiskos

På fredag var vi å kjøpte maling til spisepordet. Det ble Skipolin, eggehvit og 80 glans.
Skipolin skal vistnok være den sterkeste malingen som er og er egentlig beregnet for utvendig bruk på båter. Så da regner jeg med at den tåler litt røff behandling av ungene:)


Etter å ha pusset bordfoten og en stol var jeg lei sandpapiret så da tok jeg malekosten fatt:)
Nå er jeg akkurat kommet opp fra kjelleren etter å ha malt siste strøket (trur jeg) på bordfoten. Stolen har jeg enda et strøk igjen på. Det blir veldig fin syns nå jeg.
I morgen blir det nok pussing og vasking av de andre stolene og bordplata.
Trur jeg må prøve å lokke min kjære med på dette;)

Her er et bedre bilde av utskjæringen som er på stolryggen.


Vi kjøpte ny peisovn i vår men har først nå fått den montert. Den gamle ovnen var stor, ga lite varme (i forhold til denne), og hadde ikke glassdør. Den nye ovnen er vi veldig godt fornøyd med så langt. Vi hadden en slik i leigheten vi bodde i før så det var ikke vanskelig å bestemme seg for ovn. Jeg synes de engelske peisene er veldig fin og kunne allerhelst tenkt meg en slik, men trur ikke det lar seg gjøre i huset vårt. Vi har også vedovn nede i det som skal bli kjellerstue og der tenker jeg å ha noe mer "hvit murpeis aktig" (hvis jeg får min kjære med på å bytte ut den som står der nå) :)

FØR:
(dette var det ensete bildet jeg fant av den gamle ovnen, det er faktisk tatt rett etter fødselen til Mari. Her holder Paul (jordfar) og ordne istand til veiing:))

ETTER:


7 kommentarer:

  1. Takk for fine ord og at du vil være med i Give awayen min:-)
    Jeg så lengre ned at du er på leting etter dørvridere. Jeg tenkte jeg skulle kjøpe mine hos: Gisle Krigsvoll. Se på denne siden.: http://gkwebonline.no/mcp/portal/media-type/html/user/Anonym01/page/default.psml/js_peid/E25
    Usikker på hvordan det er for "vanlige" folk å bestille her.. Jeg bestiller gjennom jobb.
    Du kan jo undersøke saken:-)
    Lykke til.
    Klem J.

    SvarSlett
  2. Oj!Dette blir lekkert:)
    Gler meg til å sjå det ferdige resultatet:)

    SvarSlett
  3. Lekker blogg du har!! Spisestua blir jo kjempelekkert. Gleder meg til å se mer her!!

    Koselig du blir med på trekningen min!!

    SvarSlett
  4. heia:-)

    Følger med på den koselige bloggen din. Du e driftig! Blir kjempefint, de spisemøblene dine:-) Glær mæ til å se det ferdige resultatet!

    Hilsen ina (venninna til Maria)

    SvarSlett
  5. Hei Ina! så koselig at du e innom hos mæ:) Glede mæ å til æ e ferdig med spsiemøblan. Har syns det e artig å bynne på nå nytt men når æ e bynt har æ det veldig travelt med å bli ferdig. Ting tar bestandig så mye lengre tid enn æ hadde tenkt:) hehe...

    SvarSlett
  6. Du e så flink å pusse opp gamle møbler, æ bøye mæ i støvet. Sånn ork ikke æ, hehe.

    Nydelig peis! Vi ønske oss også ny peis... men det skjønne du nok!

    Ha en strålende kveld!

    SvarSlett
  7. Så fin spisestua ble! Jeg har nesten lik som jeg pusset opp, og det ble jo så mye bedre:)

    SvarSlett